Lähdimme pilvettömän taivaan alle motoroimaan heti
aamusta, klo 9.00. Kanavamatka oli aluksi täynnä nähtävää, kun olimme vielä
Rendsburgin kaupungin alueella. Asutus ulottui melkein kanavan rantaan asti,
usein vain kävelytie välissä. Vastaantulevaa liikennettä oli paljon, niin isoja
kuin pieniäkin veneitä ja laivoja. Perässämme tuli vain yksi laiva, joka ohitti
meidät aika nätisti.
Laivassa olipulppi edessä halkaisemassa vettä, joten se ei
muodotanut suuria aalktoja. Mielenkiintoista oli kuitenkin nähdä, kuinka vesi
aleni rannoilla laivan edetessä…
Kanavan kohdassa erkaantui oikealle eli pohjoisen päin
Giselaun kanava, joka johti meidät Eider-joelle. Jokihan sinällään oli jo
Rendsburgin kaupungissa, vaan sieltä emme sille vielä päässeet.
Pienen matkan päässä oli ensimmäinen sulku. Saavuimme
sille 10 vaile 12, vaan sulkuvahti oli jo silloin sunnuntaisella kahden tunnin
päivälevollaan. Meilläkin oli hyvää
aikaa syödä päiväpala ja yrittää ottaa nokoset.
Pian kello 14 jälkeen sulku aukeni ja kaikki 4 venettä
pääsimme kiinnittymään sulkuun. Odotimme toisen portin aukeamista, kun meille
huudettiin, jotta Bezahlen! Eli piti mennä maksamaan. Missään opuksessa ei ollut
ollut mainintaa sulutusmaksusta, joten jouduimme hieman hämillemme. Hain rahaa
sisältä, vaan en päässytkään kiipeämään ylös kanavan reunalle. Kapu meni
sulkumestarin konttoriin ja maksoi lystin, joka oli 4,5 Euroa. Siinä vaiheessa,
kun hän pääsi takaisin veneelle, oli vesi laskenut jo parikymmentä senttiä,
joten hän todella laskeutui veneeseen takaisin. Pääsimme jatkamaan matkaa
varsinaiseen jokeen, jossa on syvyyttä 3 metriä.
Muutama maili ja
olimme Lexfähren sululla. Olisimme voineet jäädä sinne vierasvenesatamaan, vaan
kävimme ensin ravintolan laiturissa, koska halusimme saada sämpylöitä. Vaan
kauppaan olisi ollut tosi pitkä matka, eikä ravintolassa olut myydä leipää.
Joten jatkoimme matkaa ja Lexfären silta aukeni heti, kun lähestyimme sitä. Vastaamme
tuli yksi vene ja sulutettavina alaspäin
ei ollut muita kuin me. Ja taas kuului huuto konttorista : Bezahlen! Olimme jo
silloin kiinnittyneet kanavan styyrpuurin eli oikeanpuoleiseen seinämään, joten
vene oli peruutettava toiselle puolelle sulkua ja taaksepäin rappusten
kohdalle. Minä jäin pitelemään venettä paikoillaan ja Kapu kiipesi rahoineen
ylös sulun reunalle ja sulkumestarin toimistoon. Hän saapui manaten kallista
sulutusmaksua. Oli joutunut maksamaan 2x4,5 €, eikä ollut ymmärtänyt rahastajan
puheesta syytä moiseen. No, ehkä hänellä olisi pitänyt olla edellisen
sulutuksen maksulippu mukanaan, tiedä häntä…
Ajoimme tunnin rauhallista jokiuomaa
Ajoimme tunnin rauhallista jokiuomaa
ja saavuimme Hohner
Fähren venesatamaan. Siellä 9 Euron maksua vastaan saimme rauhallisen paikan,
sähköä ja kylmää vettä. Suihku maksoi yhden euron eikä siellä ollut mainintaa
ajasta. Niinpä päätimme euron säästön nimissä ottaa yhteissuihkun naisten
puolella; miesten puoli kun oli varattuna. Vaan kuinkas taas kävikään:
vedentulo lakkasi juuri, kun minä sain peseydyttyä ja Kapu itsensä
saippuoiduttua! Onneksi mukana oli toinen lantti, joten puhtaina palasimme veneelle.
Ilta oli todelle viihtyisä, sitä mitä purjehduslomalta kaipaakin: teimme pienen kävelylenkin ohi lehmihakojen, ihmettelimme siipiratasvenettä, istuskelin veneen terassilla leppoisassa tuulessa auringonpaisteessa valkoviinilasi kädessä ja lopuksi katselin auringonlaskua.
Ilta oli todelle viihtyisä, sitä mitä purjehduslomalta kaipaakin: teimme pienen kävelylenkin ohi lehmihakojen, ihmettelimme siipiratasvenettä, istuskelin veneen terassilla leppoisassa tuulessa auringonpaisteessa valkoviinilasi kädessä ja lopuksi katselin auringonlaskua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!