Tänään heräsimme eilisestä poiketen auringonpaisteiseen
aamuun täällä Süderstapelissa. Liikkeelle pääsimme vähän ennen
kymmentä entistä leveämpään Eider-jokeen. Muutaman hairakan ja ehkä kotkan,
monen naudan ja lampaan katselu oli ainut huvi matkalla kohti 14 kilometrin
päässä olevaa Nordfeldin sulkua.Paitsi hämmästyksen aiheena oli yhtäkkiä sivullamme näkyvä
kirkontorni, vaikka merikortilla ei ollut mitään asutusta lähellä. Kapu sen
äkkäsi: näin Süderstapelin kirkon tornin, vaikka olimme ajaneet jokea jo 5
kilometriä. Eider-joki todella mutkittelee…
Edellisestä sulutuksesta viisastuneena otin rahan taskuun
ja kiipesin Zahlstellelle maksamaan heti, kun saimme veneen kiinni portaisiin.
Kyselin sulkumestarilta, miksi hän otti meiltä maksua 9 Euroa, kun hinta ekassa
sulutuksessa oli ollut aikoinaan 4,50 Euroa. No, selvisihän se miksi
viimeksikin Kapulta oli otettu 9 Euroa: olimme sulutuksessa yksinämme ja
sulutusmaksu on 9 €. Tyydyin vastaukseen ja pääsimme hetken kuluttua jatkamaan
matkaa.
Nyt olimme saapuneet vuorovesialueella, jossa veden
korkeus saattoi vaihdella metrinkin. Kulukelpoinen väylä on merkitty ”risuin”;
punaisissa tikuissa oli luuta ylöspäin ja vihreissä alaspäin…
Seuraavan kymmenen kilometrin jälkeen tulimmekin jo
Friedrichstadtin sululle. Merikorttiin oli veden syvyydeksi merkitty
Treene-joen alkuun ja sulun eteen vain 1,5 metriä. Olin kuitenkin saanut
edelliseltä sulkumestarilta tietää, että veden syvyys siellä riittäisi hyvin
veneellemme. Niinpä ajoimme varovasti sulun eteen ja siellä oli yli 2 metriä
vettä. Olimme ainoa sulutettava alaspäin Treneelle; sulusta pois tuli yksi
purkkari. Nytkin kiipesin raha taskussa sulun reunalle ja portaat ylös ovelle,
vaikka missään ei näkynyt Zahlstelle-kylttiä.
Ja kun ovi oli lukittu, palasin takaisin veneeseen. Vilkaistessani ylös, näin
miehen viittovan avoimessa ikkunassa rakennuksen yläkerroksessa ja pyytävän
maksamaan sulutuksen. Mikäs siinä auttoi; kiipesin uudestaan sulun reunalle ja
portaat ylös, avasin summerin soidessa raskaan oven ja kiipesin pitkät portaat
ylös toimistoon. Siellä istui kaksi miestä, toinen valvomopöydän ja toinen
ruokapöydän takana ja naureskelivat puuskutukselleni. Sulkumestari otti 8,30 €,
kertoi sen kattavan sisään- ja ulossulutuksen ja toivotti hyvää päivänjatkoa.
Palattuani veneelle alkoi vesi sulussa laskea. Kun se oli laskenut noin metrin verran, avautuivat sulkuportit ja pääsimme ajamaan varsinaiseen Treene-jokeen. Kovin kauas emme voineet ajaa, koska vastassa oli matala silta. Vierasvenesatama on ”vanhassa satamassa”, ja ajoväylä sinne oli melkein huomaamaton. Vastaan tulikin kuin puskista kaksi venettä, joita jouduimme väistämään.
Palattuani veneelle alkoi vesi sulussa laskea. Kun se oli laskenut noin metrin verran, avautuivat sulkuportit ja pääsimme ajamaan varsinaiseen Treene-jokeen. Kovin kauas emme voineet ajaa, koska vastassa oli matala silta. Vierasvenesatama on ”vanhassa satamassa”, ja ajoväylä sinne oli melkein huomaamaton. Vastaan tulikin kuin puskista kaksi venettä, joita jouduimme väistämään.
Laituripaikka löytyi helposti ja vaikka köli tökkäsikin
pohjaan, oli keula jo onneksi tarpeeksi lähellä laituria. Matkaa olimme tehneet
3 tuntia ja 13 merimailia. Maksaessamme satamamaksua sain Hafenmeisterilta
tietää, että sopiva lähtöaika eteenpäin olisi perjantaina kello 14 aikaan.
Silloin olisimme Tönningissä Pohjanmeren rannalla nousuveden aikaa kello 17.38.
Edellisen sulun mies oli minulle maininnut jotain, että lauantaina ei
Tönningistä pääsisi eteenpäin. Ihmettelin tuota, vaan nyt asia selvisi.
Nousuvesi on korkeimmillaan Tönningissä lauantaina, 13 heinäkuuta klo 6.01 ja
maantiesilta avataan vasta kello 6.30. Joten ei kait sieltä silloin pääse pois…
Kävimme pikaisella kaupunkikierroksella tässä Pohjolan
Venetsiassa, joka on perustettu v. 1621.
Täällä vanhan keskustan talot on rakennettu hollantilaiseen renessanssityyliin; niissä on ns. porraskatot. Tai ainakin noin ymmärsin saksankielisen kaupunkioppaan tekstin. Kuva kuitenkin kertoo tarkemmin.
Täällä vanhan keskustan talot on rakennettu hollantilaiseen renessanssityyliin; niissä on ns. porraskatot. Tai ainakin noin ymmärsin saksankielisen kaupunkioppaan tekstin. Kuva kuitenkin kertoo tarkemmin.
Kysymällä löysimme Edeka-kaupan, joka on onneksi melkein keskustassa;
Lidl-myymälä on jossain kauempana, teollisuusalueella. Keskustan kävelykatu on
täynnään ravintoloita ja kahviloita, vaan yhtään leipomoa emme siellä nähneet.
Illemmalla kävelykatu oli jo aivan autio, vaan onneksi löysimme avoinna olevan
italialaisen pizzerian. Nyt emme syöneet
pizzaa, vaan ”seelachs” paistetuilla perunoilla. Ja tuo kalahan ei ole lohta,
vaan ilmeisesti turskaa, koska on aivan valkoista ja mautonta…
Kuvat lisätty 24.7.13 Norderneyssä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!