sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

25.7. Koneistusta vastavirtaan länteen

Yksi naapureitamme oli lähtenyt jo kello 5 aamulla kohti länttä, me muut irrottauduimme ennen yhtätoista.
 Meillä oli koko matkan vastavirta, sillä vesi oli nousussa lähtösatamassamme Norderneyssä ja laskussa määränpäässämme Borkumissa, kun saavuimme perille 7,5 tunnin koneistuksen jälkeen. Borkum sijaitsee läntisimmässä Saksan Itäfriisien saaressa, Ems-joen suussa. Siis laskuveden lisäksi meillä oli vastassa suuren, vilkkaasti liikennöidyn joen virtaus Pohjanmerelle.

Aikamoinen vastavirta laskuveden aikana.
 Selvisimme kuitenkin Borkum-saaren länsipään kierrosta parissa tunnissa, eikä laskuvesi ollut vielä alimmillaan ajaessamme Port Henry -satamaan. Siellä oli kuitenkin aivan täyttä ja veneemme juuttui hetkeksi pohjaa, ennen kuin ennätimme kääntyä satama-altaasta pois. Vieressä oli toinen satama, Burkina, josta löysimme kunnon aisakiinnityspaikan. Kävimme maksamassa satamamaksun Burkina-ravintolaan ja saimme saniteettitilojen avaimen 50 € panttia vastaan. Suwenan väki oli yöpynyt samassa satamassa joitakin viikkoja sitten ja isäntäpariskunta muisti heidät hyvin. Me tiesimme tuosta vierailusta, koska olimme lukeneet siitä Suwenan matkakertomuksesta. Siis olin tallentanut nettisivun koneelleni aiemmin, kun netti oli ollut käytössä. Tässäkin satamassa on langaton nettiyhteys; se ei nyt vaan valitettavasti toimi.

Illalla laskuveden aikaan katselimme rapuja, jotka ilmeisesti olivat aukomassa simpukoita, joita täälläkin kasvaa rannan tukiseinämissä.