Heräsimme tänään väsyneinä kellon soidessa ja aloimme
syömään aamiaista. Sitten vilkaisin ulos ja näin paksun sumun peittävän koko
sataman; näkyvyyttä ei ollut sataa metriä. Söimme, täytimme veneen vesitankin
ja toivoimme sumun hälvenevän kello seitsemään mennessä. Kun maisema oli vielä
puoli kahdeksan aikaan yhtä harmaa, kävimme nukkumaan, koska emme missään
tapauksessa voisi lähteä noin huonoon keliin; siis näkyvyyden suhteen.
Vuorovesi kääntyi nousuun yhdeksän jälkeen ja totesin, että nyt on jo liian
myöhäistä lähteä kolmenkymmenen mailin päähän paikkaan, jonka vuorovesien
korkeuksista emme olleet täysin tietoisia. Niinpä menin satamaravintolaan
maksamaan vielä yhden yön majoituksen. Samalla emäntä katsoi netistä säätutkan
tiedot. Ruudulla näkyi eteläisen Hollannin päällä tummanpuhuva, sininen
pilvialue, jossa oli tummanpunaisia suuria läiskiä. Ja animaatiosta näki, että
se ukkosrintama saavuttaisi tämän Ems-joen suualueen kello kahden jälkeen. Siis
oli todella turvallisinta jäädä makaamaan tänne vielä täksi päiväksi.
Kävimme kävelyllä lauttasatamassa, ja kuvasin Stettin-höyrylaivan
saapumista satamaan. Se oli eilen lähtenyt merelle, enkä silloin ollut
ennättänyt kuvata sitä, joten nyt käytin tilaisuuden hyväkseni ja menin pitkän
laiturin toiseen päähän kamera mukanani. Sainkin höyrylaivasta muutaman hyvän
otoksen
ja sen jälkeen jäimme katselemaan kalaparvea, joka ui aivan pinnassa.
Pian kuului kuitenkin ensimmäiset ukkosen jyrähdykset ja ennätimme juuri ja
juuri veneelle ennen tosi rankkaa sadetta. Olin laittanut etuluukun kuitenkin
huolimattomasti kiinni, joten keulaan ennätti tulla hieman sadetta, ennen kuin
huomasimme sen. Siis säätutkan antamat tiedot pitivät paikkansa: Ukkosrintama
ylitti tämän paikan 14.45-16.15 välisenä aikana.
Illan suussa yritimme saada selvää WHF-kanavalta 61 luetusta
merisäätiedotuksesta. Olimme ymmärtävinämme, että Saksan rannikolla sekä
Pohjanmeren että Itämeren puolella on Flensburgin ja Elbe-joen välisellä
alueella 10 Beaufortin tuulivaroitus. Menin ravintolan pitäjältä kyselemään
säätiedotuksesta. Hän vakuutti huomenna olevan kaunis, vähätuulinen keli.
Saman tien eräs mies kävi selittämään minulle eri reittien vuorovesien suuntia. Hän näytti
kartalta suunnittelemamme reitin huonot puolet, joita en siis ollut osannut
ottaa huomioon, ja suosittelu toista, eteläisempää reittiä meille. Hän myös
lupasi antaa meille oman vuorovesiaikataulunsa, jonka toikin veneeseemme hetken
kuluttua, Hän myös opasti hollanninkielisen kirjasen käyttöä ja antoi hyviä
vinkkejä kanavamatkalle kohti Amsterdamia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!