Aamulla Spiekeroogin satamassa oli kova liikenne. Lautat lähtivät
mantereelle heti nousuveden salliessa ja kymmenkunta vierasvenettä jätti
laiturin. Kun kiipesimme reunimmaisena olevan ison rautaveneen kannelta alas,
liukastuin ja putosin laiturille. Ei siinä sen kummemmin käynyt, kuin että
myöhemmin oikea lonkka ja nivus olivat hieman kipeinä. Toivottavasti kipu tulevan
yön aikana tasaantuu.
Siirsimme veneen kunnolliselle paikalle laituriin, saimme
maasähköt ja täytimme makeavesitankin; Helgolandissahan emme raaskineet vettä
ottaa, kun se oli niin kallista…
Kapu aloitti isopurjeen nostimen korjauksen ja minä lähdin
kävelemään Spiekeroogin keskustaan yhdessä kymmenien lautalla tulleiden
turistien kanssa.
Oli mielestäni suorastaan hämmästyttävää, kuinka paljon jo heti aamusta tänne tuli lomanviettäjiä. Kaksi lauttaa kulkee kolme - neljä kertaa päivässä täältä mantereelle, ja kaikki saaren huoltoliikenne näytetään hoitavan niiden avulla.
Keskusta näyttää erittäin viehättävältä ja turistiystävälliseltä;
ruokakauppakin oli tänään sunnuntaina auki viiteen asti. Kun palasin veneelle
ei Kapu ollut saanut korjaushommaansa tehtyä, ja minä kävin pitkäkseni
sekaiseen sänkyyni kabiiniin. Paikka oli sekaisin siksi, että Kapun oli pitänyt
kaivaa taas kaikki työkalut punkkansa alta. Olin väsynyt kuumasta kävelystäni
ja lonkkani oli arka. Kun sitten heräsin, oli nostin korjattu ja saimme tavarat
taas paikoilleen. Nyt Kapu vuorostaan kävi pitkäkseen; olihan hän istunut ja
korjannut sitä vaijeria yli neljän tunnin ajan kuumassa, suorassa
auringonpaisteessa.
Minä lähdin Wattikävelylle. Laskuveden aikaan merenpohja jää
kuivaksi kymmenien metrien leveydeltä. Kävelin etelään päin kanavan länsirantaa
ja nautin matkasta paljasjaloin. Varsinaisessa mudassa en uskaltanut kävellä
kuin nimeksi; se oli liian liukasta.
Hieman myöhemmin ihmettelimme palokunnan autoja ja venettä,
jonka laskivat siihen vähään veteen. Vähän toista tuntia laskuveden jälkeen
piti kolmen lautan lähteä liikkeelle täynnä matkustajia. Niiden lähtö kuitenkin
lykkääntyi, ja samalla selvisi, miksi palokunnan vene oli lähtenyt
liikenteeseen. Meripelastuskeskuksen SAR-vene hinasi satama-altaaseen vedellä
täyttyneen purjeveneen. Vasta kun se oli saatu kiinni laituriin ja palokunnan
pumput alkoivat tyhjentää venettä, pääsivät lautat liikkeelle.
Meillä oli siis muutakin huvia kuin ruuanlaitto ja syöminen
tai tiskaus, jota Kapulla olikin paljon, kun eilen illalla ei vesi riittänyt
astioiden pesemiseen.
Auringonlasku oli taas upea ja liki täysikuu paistaa pilvettömältä
taivaalta. Jäämme tänne vielä tiistaihin asti; toivottavasti osaamme laskea
seuraavan yöpymispaikan nousuveden korkeuden ja ajoituksen turvallista lähtöä
varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!