Lähtö Tönningistä onnistui 5.45 hyvin; vettä oli tarpeeksi, vaikka
korkein nousuvesi olisi vasta 7.16. Ajelimme vastavirtaan reilun tunnin verran,
kunnes saavuimme Eidersperrwerkille. Rakennelman tehtävänä on ilmeisesti
säännöstellä Eiderin vuoro- ja tulvavesiä. Tönningissä on korkein tulva ollut
helmikuussa 1962, jolloin tulvavesi on ollut yli 5 metriä.
Sujuvan maksuttoman sulutuksen jälkeen jätimme jokialueen
taaksemme ja ajoimme Pohjanmereen. Vasta yli kymmenen mailin mutkittelevan ajon
jälkeen pääsimme syville vesille. Laskuvesi auttoi meitä koko matkan halki Watt-maan.
Alue on kansallispuistoa, jossa paljastuu laajat alueet merenpohjaa aina
laskuveden alta ja jonne tehdään opastettuja watti-kävely –retkiä.
Otimme suunnan kohti Helgolandin Dunesöder- poijua. Meillä
oli tietenkin vastatuuli. Keulapurjeen avustamana Kapu luovi 5 tunnin ajan
avomerellä. Alkumatkasta näimme monia kalastusaluksia, jotka ilmeisesti
pyysivät Pohjanmeren katkarapuja. Lähempänä Helgolandin saaria liikenne
vilkastui: Elbelle menossa olevia laivoja oli näkyvissä kulussa ja ankkuroituna.
Saareen oli kanssamme menossa monia purjeveneitä. Niinpä jouduimmekin uuteen
tilanteeseen: oli kiinnittäydyttävä kolmanneksi ”lauttaan”. Siis täällä
kiinnitytään sivuttain laituriin jo aiemmin kiinnitettyjen veneiden
kylkeen. Onnistuihan se hyvin ja pian oli toisella kyljellämme uusi vene. Ja
sen vieressä vielä kaksi muuta. Ja muutaman tunnin kulutta lautassa toisena
oleva vene lähti pois ja meidän oikealla puolellamme oleva vene (jossa me ja
koko lautta oli siis kiinni) suoritti siistin ja tottuneenoloisen siirtymisen
moottorin avulla lähemmäs laituria ja siinä ensimmäisenä kiinni olevaa venettä. Sitten
siirreltiin köysiä veneestä toiseen ja kiinnitettiin niitä (mielestäni)
epämääräisessä järjestyksessä, kunnes kaikki olivat kunnolla kiinni toisissaan.
Teimme pienen kävelyretken alamaan kaupungin keskustaan
ennen kuutta, jolloin ruokakauppa viimeisenä meni kiinni. Siis kaikki muut
kaupat olivat sulkeutuneet jo klo 16-17.
Ilmeisesti viinakauppoja ei kannata pitää auki enää risteilyalusten poislähdön
jälkeen. Satamassa oli yht’aikaa neljä suurta matkustajalaivaa, joiden tuomat
matkustajamäärät taitavat pitää viinakaupan vilkkaana.
Yö oli melko rauhallinen, mitä nyt neljän ”takanamme” olleen
veneen väki käveli kengät jalassa veneemme keulan yli mennen tullen ja
vähänväliä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!