Kun saatiin sovittua veneelle talvisäilytyspaikka katon alta
Zwartsluisissa, niin minun oli aika hakea auto Fehmarnilta. Hollantiin. Olimme
siis keväällä tulleet omalla autolla veneellemme ja sillä oli tarkoitus mennä
takaisin kotiin. Ja todella sieltä Fehmarnin kautta kotiin, kun alkuperäisen
suunnitelman mukaan vene piti jättää toiseksikin talveksi Aurinkosaarelle.
Vaan nyt oltiinkin Hollannissa; autossa oli tavaroita, jotka
kuuluvat veneeseen ja toisin päin. Siis veneessä on paljon ylimääräistä
kampetta, joka pitää saada kotiin. Vuosi sitten purjehduskauden lopettajaisiksi
postitimme Hankoon 3 pakettia, yht. 47 kiloa ylimääräistä rompetta. Nyt oli
tarkoitus kuskata ylimääräiset tavarat autolla, joten se oli saatava paikalle.
Niinpä lähdin torstaiaamuna Amsterdamista junalla kohti Hampuria. (Samoihin aikoihin Kapu
lähti ajamaan SeijMeriä kohti Ketelmeeriä ja Zwartemeeriä.)
Amsterdamin päärautatieasema on vanha, kaunis rakennus, onneksi remonteissa on säilytetty vanhat rakenteet. |
Anne ja Xenia olivat
rautatieasemallaHampurissa minua vastassa ja kävelimme Hafen Cityn läpi suomalaiselle
merimieskirkolle, ennen kuin ”kotiuduimme” Odenstraselle. Uusi asuinalue, Hafen
City, on rakennettu entiselle, käytöstä poistetulle satama-alueelle ja on tosi
mielenkiintoinen paikka. Osittain vielä rakennustyömaa, sillä aluetta
rakennetaan jatkuvasti. Nykyisinkin se on jo suosittu konsertti-, näyttely- ja
kävelyalue, joka on viihtyisän oloinen läpikävelijänkin silmin.
Perjantaiaamuna junailin itseni Hampurista Putgardenin
kautta Burgiin. Maksoin Köllille telakointi- ja säilytysmaksut ja lähdin
ajamaan kohti Hollantia. Reitti oli kartalla melkein suora,kohti lounasta, matkaa
Zwartsluisiin 471 km, johon aikaa menisi alta 5 tuntia nykyisellä liikenteellä.
Näin toiveikkaasti asian oli ilmaistu, kun otin Samsungini navigointiohjelman
käyttöön. Oikea navigaattorini on autossani Suomessa, joten piti turvautua kännykkään.
Vaan hentoinen naisääni, joka ajo-ohjeita silloin tällöin ilmoitteli, ei
tiennyt radiossa luetuista Stau- ja Stop and go –ilmoituksista mitään. Ruuhkien
ja tietöiden takia esim. Hampurin ohitus, noin 50 km, kesti tunnin. Siis
toivottu aikataulu ei pitänyt paikkaansa, vaan olin sateisessa ja pimenevässä
Zwartsluisissa vasta yli 7 tunnin ajon jälkeen.
Löysin SeijMerin ja Kapun telakan laiturista melko epämukavasta
paikasta, sillä veden syvyys viereisessä vierasvenesatamassa ei olut riittänyt
kunnolliseen laituripaikkaan. Vietimme melko levottoman yön, sillä paikan ohi
kulki kaikki Meppelerdiep-kanavan liikenne. Siksipä heti lauantaiaamuna
pyöräilin keskustaan ja kävin varaamassa venepaikan Zwarte Water –joella olevasta isosta
jahtisatamasta. Sinne Kapu siirsikin SeijMerin, kun olimme ensin veneestä
nostaneet tavaraa autoon. Nythän auton sai ajettua ihan veneen vierellä, täällä
venesatamassa minun oli jätettävä se camping-alueen parkkipaikalle kauas laitureita.
Osnabrükin asemalta |
Hafen Cityyn tehdään paljon opastettuja tutustuminkierroksia |
Laivakirkko Hampurissa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!