10.6. Maanantaina lähdimme ajamaan kohti
Oldenburgia jo vähän ennen heräämistä. Olin netistä tallentanut
ortopedin osoitteen karttasivun läppärille; otin kuitenkin
älypuhelimen navigointiohjelman käyttöön, sillä sehän kertoi
selvällä Suomen kielellä, minne mennä. Ja niin saavuimme
Oldenburgin kaupungin keskustaan vaikeuksitta. Ystävällinen rouva
johdatti minut takapihalle ja oikealle ovelle ja niin olin Dr.
Hofmannin vastaanotolla ilmoittautumassa heti kahdeksalta.
Odotushuone oli täynnä potilaita, vaan jo pian yhdeksän jälkeen
pääsin tutkittavaksi. Nyt lääkäri oli asiantuntevan tuntuinen:
hän tutki ensi olkapääni liikeradat ja sitten ultraäänellä
tutkiskeli sen lihaksia. Ei hyvältä näytä, hän totesi ja näytti
kuvaruudulta minulle jotain, jota tietenkään en ymmärtänyt.
Sitten apulainen haki olkapään pienoismallin ja siitä tohtori
osoitti konkreettisesti, mikä lihas/jänne oli katkennut. Tai
ainakin noin asian ymmärsin. Hän totesi leikkauksen olevan ainoa
keino saada käsivarsi tulevaisuudessa nousemaan ylös asti ja
samalla mainitsi, että täällä todella on liki neljän viikon
jonotusaika magneettikuvaukseen. Joten päädyimme siihen, että
vointini mukaan aloitamme purjehduksen ja sitten Suomeen palattuamme,
ennen kesän loppua, tehdään uusi tutkimus ja mahdollinen leikkaus.
Lupasivat sähköpostittaa tiedot SOS-keskuksen lääkärille
päätöksen teon tueksi. Vielä ei tuo lääkäri kuitenkaan ole
minulle soittanut…
11.6. Neljä viikkoa sitten
jätimme Hangon, emmekä vieläkään ole päässeet purjehtimaan.
Vene on päällisin puolin kunnossa, sisällä vain vallitsee
edelleen kaaos. Veneen keulaan on kannettu autosta jo kaikki tavarat
ja tuntuu, että niitä on ainakin puolet liikaa. Jos vain olisi
varmistunut, miten tästä edetään, niin ehkä innostuisin
järjestelemään ne tavarat. Vasen käteni ei ole kunnossa, mutta
pystyn jo nostamaan housut ylös kahdella kädellä, joten edistystä
on tapahtunut…
Kaasupullo-ongelma ratkesi eilen, kun
saimme kolme pulloamme täytätettyä paikallisessa
kaasufirmassa.
Niillä toivottavasti pärjäämme tämän kesän, ja meillä on
lisäksi osa, jota voidaan käyttää pullojen tankkaukseen esim.
huoltoasemilla.
Ja se Wallas ei sitten kuitenkaan
toiminut, vaikka siltä sunnuntaina jo vaikutti. Tänään Kapu
huomasi, että ilmeisesti piirikortti oli kärähtänyt, kun
lämmittimen hehkulangalle ei tullut virtaa. Etsimme netistä
Wallas-Marinen yhteystiedot ja Kapu soitti ”neuvontaan”. Hän sai
ohjeet, kuinka toimia, jotta hehkulanka pakotettaisiin manuaalisesti
sytyttämään. Painonappikytkimen ja johdonpätkän oston ja
muutaman tunnin työn jälkeen hän sai kuin saikin lämmittimen
syttymään ja puhaltamaan lämmintä ilmaa. Ei se ehkä kuitenkaan
vielä taida oikein asianmukaisesti toimia, vaan jatketaan huomenna…
Ja kuten asiaan kuuluu, on ulkotila
taas täynnä tavaraa, eihän Kapu muutoin mahtuisi sinne
istuinlaatikon sisälle touhuamaan. On se hyvä, että toinen on
taipuisa; minä en kunnolla pystyisi siellä ahtaassa tilassa edes
kyykistymään.
Saksan huoltoasemilla ei kuulemma saa enää itse tankata irtonaisia kaasupulloja ylitäyttövaaran vuoksi. Siis vain autoihin kiinteästi asennettuja kaasupulloja ja -tankkeja saa itse täyttää huoltoasemilla.
VastaaPoista