lauantai 22. kesäkuuta 2013

21.6. Juhannusaatto kaupunkivierailulla ja rannassa

Tänään, perjantaiaamuna, menimme toiveikkaina heti aamusta hammaslääkärin vastaanotolle.

Asiakasystävällinen hoitopiste Heiligenhafenissa
Hän teki Kapun suussa taas jotain, eikä tilanne parantunut. Alaleuan vasemman puolen kaksi takahammasta olivat edelleen kosketusarat, eikä Kapu ollut pystynyt syömään illalla eikä aamulla. Hän ei siis voinut edelleenkään purra hampaitaan yhteen.
Tohtori Burghart nosti kätensä ylös ja totesi, että kotona on mentävä kirurgin käsittelyyn. Kun kerroimme menevämme kotiin vasta elokuussa, ehdotti hän käyntiä Lyypekissä. Vastaanoton tyttö saikin potilaalle varauksen klinikalle täksi päiväksi ja niin kiirehdimme bussipysäkille. Seuraava linja-auto Oldenburgiin olisi lähtenyt vasta tunnin päästä klo 11.05, joten painuimme taksiin, varsinkin kun rankkasade yllätti meidät pahanpäiväisesti.
Lyypekin Haupbahnhof
Oldenburgissa pääsimme vajaan tunnin odotuksen jälkeen junaan ja puolen tunnin matkalle Lyypekin päärautatieasemalle. Tuttu kaupunkihan tuo meille on viimekesäisen vierailun jäljiltä, joten aika nopeasti löysimme sen klinikan, jonnne meidät oli lähetetty. Ja niinpä jo klo 14.00 Kapun ien oli leikattu auki ja hampaiden juuret lyhennetty. Tuo viimeinen on potilaan ”villi arvaus”, kuitenkin ilmeisesti tulehtunut kohta oli saatu hoidettua.

Neuvona oli otattaa tikit pois 7-10 vuorokauden kuluttua millä tahansa hammaslääkärillä ja nauttia alkuunsa vain liemimäistä ruokaa; ei kuitenkaan alkoholia. Laskun klinikka lähettää myöhemmin Suomeen, Kapun kotiosoitteeseen. Maanantaina menemme vielä käymään täällä Heiligenhafenissa zahnartz Burghartin vastaanotolla ja silloin toivottavasti Kapun suuvärkki on jo melko terve…

Nyt on juhannusaattoilta. Taivas on paksussa pilvessä, tuuli ujeltaa melkoisella voimalla etelä-kaakosta ja paloautot huudattavat sireeneitään tuossa läheisellä tiellä erittäin häiritsevästi. Merivesi on laskenut noin 20 senttiä aikaisemmasta, vaan onneksi vielä pääsen hyvin veneeseen ja veneestä.

Ostin tänään Telekomin HotSpotPassin, tarkoituksena varmistaa nettiyhteys ilman kahvilla käyntiä. Vaan ei toimi tämäkään, ainakaan täällä veneessä. On niin mahdottoman hidas yhteys; nettisivun lataaminen kestää yli minuutin. Pitänee kokeilla yhteyden toimivuutta tuolla klubirakennuksessa, jahka selvitään ensin tästä juhannusaattoillasta…

Lyypekin portti kesältä 2010. Nyt ei kamera ollut mukana.

1. eikös teillä ole eurooppalaista sairasvakuutuskorttia kelalta? se nimittäin kuittaisi nuo maksut noista lekureista...

1. Kyllä meillä on ne kortit, vaan Heiligenhafenissa ei ollut terveyskeskuksessa hammaslääkäriä ja Lyypekin klinikkakin oli yksityinen. Täytyy "anoa" Kelalta jotain takaisin, kun joskus kotiudutaan...

Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!