torstai 27. kesäkuuta 2013

26.6. Schlei-fjord -purjehdus Schleswigiin

Tänäkin aamuna oli melko aikainen herätys, kun Matias soitti terveisiä Bengtsårasta, leiriltään. Kiva oli kuitenkin kuulla hänen juttujaan ja mukavaa, kun joku soittaa tänne. Kun olimme saaneet kaurapuuron ja eilen keittämäni mehukeiton tuulen suojaan, valmistauduimme lähtöön kohti Schleswig’ä. Naapuriveneen isäntä, joka eilen oli auttanut meitä kiinnittymään, kertoi meidän olevan kait ensimmäinen suomalainen vene, joka Maasholmin Modersitzki Werft –satamassa on käynyt. Hän kertoi Schleswigissä olevan Viikinki-museon, jossa meidän on ehdottomasti käytävä.

Matka alkoi ihan sujuvasti, vaan tuulta oli tietenkin vastassa. Hetken matkaa pystyimme käyttämään etupurjetta moottorin apuna, vaan suurimman osan matkaa tuuli oli täysin vastainen. Pitkähkön matkan ja kapean väylän takia luovimiseen ei ollut mahdollisuutta. Matkalla jouduimme kahdesti odottamaan puolisen tuntia sillan avausta.

Kappelnissa nostosilta on sekä maantie että rautatieliikenteelle.
Tämän Lindaunisin klappisillan avusvaihe kesti nooin 5 minuuttia...
Vuonossa oli kova liikenne, veneitä tuli ja meni. Kiertoajelualuksia oli myös liikkeellä, vaikka niissä ei huonon sään takia paljoa matkustajia ollutkaan. Erikoisemmasta päästä on kuvan siipiratasalus.

Matkaa oli yhteensä 24 mailia, johon käytettiin aikaa 5 tuntia. Viimeiset pari tuntia aallokko ja veneen keula tekivät yhteistyötä, jonka tuloksena kapu sai suolaista vettä päälleen melkein jatkuvana ryöppynä. Minä pysyin suosiolla sisällä kabiinissa luetellen Kapulle suuntia ja matkoja, joita hän kuitenkaan ei ottanut huomioon. Lienee tuuli vienyt ohjeeni, tai sitten hänellä oli omakohtainen näköhavainto linjan tärkeisiin kohteisiin.

Schleswigin kaupungin satamaan kiinnityimme kovassa sivutuulessa kolmen ystävällisen veneilijän avustuksella. Löysimme pian Hafenmeisterin toimiston, josta saimme panttia vastaan sosiaalitilojen sähkölukon avaimen maksettuamme satamamaksun kahdelta yöltä. Aiomme siis tutustua tähän paikkaan kunnolla, joten toivottavasti huomenna on kauniimpi ilma kuin tänään.

Alueella on myös maksuton WLAN, jonka tunnukset kävin hakemassa kaupasta tultuamme. Kokeilin nettiin pääsyä ensin kännykällä, ja pääsinkin kirjautumaan ja surffailemaan. Valitettavassti nillä tunnuksilla pääsi vain kerran kirjautumaan, joten enpä enää läppärillä voinutkaan kirjautua. Menin hakemaan uudet tunnukset, mutta valitettavasti myöhästyin 10 minuuttia, joten toimisto oli jo kiinni. No, onneksi sain USB:llä yhdistettyä läppärin puhelimeen ja niinpä voin tämänkin jutun julkaista.
Paitsi, että yhteys katkeilee vähän väliä, ei löydy DNS-palvelinta?

Lisäys 27.6. klo 11.30: Hain aamulla uudet nettitunnukset. Yhteys toimii ja ei  toimi... Lienemme liian kaukana veneinemme, tai sitten tuo jatkuva sade huuhtoo yhteyden osittain pois...