3.-5.6.13
Alkuviikko kului täysin veneen
kunnostuksessa. Yritin yksikätisenä auttaa, minkä kykenin, vaan
useimmiten taisin vain olla tiellä. Pystyin kuitenkin ajamaan autoa
ja toimin juoksupoikana hakien tarvikkeita eri puolilta kaupunkia.
Lateern-vene laskettiin veteen
keskiviikkona. Se oli siis Kölniläisten ystäviemme vene, joka oli
hallissa kunnostettavana SeijMerin vierellä. Meidän veneemme lasku
sovittiin torstaiaamuksi kello 10.00.
6.6. Viimeisen Zimmer Frei -yön ja
-aamiaisen jälkeen Kapu lähti torstaiaamuna puoli yhdeksän maissa
kävelemään rantaan. Minä maksoin huoneen, pakkasin tavarat autoon
ja ehdin juuri kymmeneksi satamaan. Vaan ei siellä SeijMeriä
näkynyt. Siellähän se vielä odotti hallissa kuljetusta masto
vierellä omassa telineessään. Vasta hieman ennen yhtätoista tuli
traktori hakemaan SeijMerin rantaan. Kapu oli jo kuljettanut sen
maston, joten minä talutin fillarin ja maalipurkin
veteenlaskupaikalle. Ja vielä hieman odotusta, kun kalastajavene oli
hetkeksi vallannut nosturin alusen. Sitten hieman yhdentoista jälkeen
purjeveneemme pääsi oikeaan elementtiinsä, suolaiseen veteen
Itämereen.
Vielä hieman pelaamista maston noston kanssa ja sitten
minäkin pääsin veneeseen auttamaan Kapua veneen purjehduskuntoon
laitossa. Lateernin väki käväisi morjenstamassa ja kutsui meidät
illalla veneeseensä. Vietimmekin muutaman tunnin hauskan hetken
heidän kanssaan. ”Tuliaisiksi” veimme mennessämme Koskenkorvaa
heille maistiaisiksi. Vaan siitä isäntämme oli melkein
loukkaantunut, vaikka juoman mausta tykkäsinkin. Hän totesi, että
kun hän kutsui, niin hän kyllä huolehtisi tarjoilustakin. Antoi
kuittenkin käytösmokamme anteeksi ja me kutsuimme vuorostamme
heidät vastavierailulle, jos he vielä perjantai-iltana olisivat
satamassa.
7.6. Perjantain vastainen yö oli taas
kylmä ja minä palelin, sillä lämppäri ei toiminut eikä
lämpöpuhallinkaan, kun meillä ei ollut maasähköä. Aamulla
jatkoimme veneen laittoa laituripaikalla. Saimme purjeiden latat ja
köydet pujoteltua paikoilleen ja sitloodan avotilasta ylimääräiset
lepuuttajat siirrettyä paikoilleen ahtaaseen penkinaluslaatikkoon.
Myös veneen kabiinissa levällään olleet työkalut sai Kapu
soviteltua sängynaluslaatikkoonsa, joten vene alkoi olla päällisin
puolin vieraskunnossa. Vaan sitten meille tuli mieleen, että vaikka
päivä onkin lämmin, on yöllä taas kylmä.
Eikä Wallas toimi!
Joten pari tuntia ennen sovittua vierailuaikaa aloitimme ahtaan
penkinaluslaatikon tyhjennyksen avotilaan ja työkalupakkien esiin
oton kabiinin lattialle. Sitten Kapu kiipesi eli ahtautui sinne
laatikkoon irrottamaan lämppäriä. Aikamoinen työ on purkaa se
lämmityslaite, jotta siihen saa vaihdettua uuden hehkulangan. Ohjeen
mukaan hehkuspiraali pitää säätää kahden millin etäisyydelle
tiivisteen yläpinnasta. Ja vaikka Kapulla on kahden vuosikymmenen
kokemus Wallas-merkkistä lämmityslaitteista, niin silti se
hehkulanka katkesi. Onneksi meillä oli toinenkin korjaussarja
mukana, joten Kapu otti siitä uuden hehkulankaosan käyttöön. Nyt
hän ei enää uskaltautunut säätötoimenpiteeseen, vaan ja asensi
sen paikoilleen sinällään ja kasasi laitteen. Nyt vieraat jo
astuivatkin veneeseemme ja Kapu toivotti heidät tervetulleiksi kädet
rasvassa. Pidin vieraille seuraa ahtaassa ulkotilassa, kunnes Kapu
sai siistiydyttyä ja työkalut piiloon, jotta mahtuisimme sisälle
istumaan.
Lateernin Wolfgang osoittautui
varsinaiseksi historiantuntujaksi ja hän kertoi meille Kölnin
katedraalin historian vuosilukuineen kaikkineen erittäin
innostavalla tavalla. Hän kertoi myös suuresta Rosenmontag tms.
juhlasta, jossa oli helmikuussa ollut Prinssinä olleen poikansa
kuskina monen viikon ajan. Pitänee tutkia netistä, mikä tuo juhla
oikein onkaan.
Se netin käyttö on jäänyt todella
vähiin. En maanantain jälkeen ole ennen tätä lauantai-iltapäivää
ennättänyt Mäkkiin ollenkaan, vaikka sillä puolen kaupunkia
olenkin joutunut ajelemaan. Sen Gongstar-nettitikun käytön olemme
ajatelleet säästävämme tärkeimpien eli pankkiasioiden hoitoon,
sillä pankkiin ei kait kannata mennä avoimessa ympäristössä.
8.6 Lauantaiaamuna en enää palellut
sängyssä, sillä meillä oli nyt maasähköä ja pidimme illalla
lämpöpuhaltimen päällä. Voileipäaamiaisen jälkeen Lateernin
väki kävi hyvästelemässä meidät; he purjehtisivat tänään
itään päin jonnekin, minne tuuli heidät kuljettaisi. Ulkona on
melko navakka länsi-lounas –tuuli. Vaikka aurinko edelleen paistaa
pilvettömältä taivaalta, ei ulkona ole lämmin; on siis oikein
sopiva purjehduskeli. Uutisissa kerrotaan edelleen suurista tulvista;
tänä aamuna Elben vesi on nousemassa jo Lauenburgissa.
Vakuutusyhtiön edustaja ilmoitti, että minun pitäisi
maanantaiaamuna olla Oldenburgissa privaattiortopedin vastaanotolla
tutkittavana.
Tulvien ja mastonkuljetusvaikeuksien
takia olemme päättäneet olla menemättä tänä kesän Saksan
joille ja kanavilla. Riippuen maanantaisesta ortopedin lausunnosta,
voi olla, että emme purjehdi paljon muuallakaan. Tai tarkemmin
sanoen, minä en purjehdi, vaan ehkä tulen kotiin; saapa nähdä,
kuinka muijan käy. Vaan sitten Kapu tarvitsee jonkun kaverin
purjehtimaan kanssaan…
Joka tapauksessa tämän blogin otsikko
täytyisi muuttaa vastaamaan nykyisiä olosuhteita. Mutta olkoon
vielä nyt entisellään, kunnes jatko selviää. Ja nyt jään
jännittämään, josko tuo lämppäri lähtisi toimimaan. Kapu otti
sen nimittäin taas pois paikoiltaan ja on viimeisen tunnin korjannut
sitä…
.
Ja nyt voin ilokseni kertoa, että Kapu otti työvoiton siitä Wallas-lämppäristä ja se toimii!!
Satamassa tuli otettua muutama video, joita en voi täällä ladata nettiin. Mutta muutaman kuvan laitan iloksenne:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiva, kun kerrot lukeneesi tätä juttua...!